Skip Navigation

Mount Kimbie UK

Nøyaktig hvem som coinet uttrykket «post-dubstep» skal vi ikke gå nærmere inn på akkurat nå, men det var okke som den betegnelsen anmeldere og generell presse begynte å bruke om Mount Kimbie da de ga ut debutskiva «Crooks & Lovers» i 2010.

Nå er det en gang slik at bandet selv er heller negative til sjangerbetegnelsen, som i grunn ikke sier noe om Mount Kimbies lydbilde annet enn at de ikke er dubstep, men et eller annet i dubstepens etterdønninger. Vi i Pstereo foretrekker å omtale britene som en knakandes god elektronikaduo, så får det være opp til hver enkelt å definere sjangeruttrykket slik de selv tolker det deretter.

Betegnelsen post-dubstep kommer riktignok av at Mount Kimbie var som utbrytere å regne da de entret elektronika-universet med førsteplata i 2010. Dubstep var det store, og hadde vært det i noen år allerede. Når det kommer til Mount Kimbies sound slekter deres lydbilde snarere på gamle travere fra en lang elektronikatradisjon enn de ferskeste gutta i gamet. Det er nærliggende å sammenligne tospannet med Four Tet og Boards of Canada, selv om Mount Kimbies sound er noe nytt og eget.

Da debuten kom føyk albumet inn på over trædve Best of 2010-lister, som med sine overordnete mål å ta tempen på musikkåret 2010 mente at Mount Kimbie fortjente en plass i toppsjiktet.

Tre år seinere, i 2013, kom debutoppfølgeren «Cold Spring Fault Less Youth». Duoen, bestående av Dominic Maker og Kai Campos, høstet nok en gang anmeldelser med toppscore. På albumet svinger de bort fra sounden på førsteskiva, og hohoi, som det svinger! Sounden er stadig mer innovativ enn før, med instrumental elektronika, r&b-aktige toner og overraskende vokalarbeid framstår skiva som et vellykket eksperiment på veien videre, akk enn så enhetlig.

Deres siste fullengder «Love What Survives» fra høsten 2017 gir inntrykk av en duo som har funnet et helstøpt uttrykk. Lavmælt og minimalistisk i den ene enden og fargesprakende og levende i den andre. Med synther, bass og elektroakkompagnerte trommer forener skiva nok en gang storheter som James Blake og King Krule som gjesteartister – det begynner med andre ord å bli tradisjon. Musikkmagasinet The Skinny ga skiva fem av fem stjerner, og mente den er deres beste utgivelse hittil. Hos Pitchfork klatret den seg opp til 8.4 på skalaen, og seilte samtidig inn på deres toneangivende Best New Music-liste. I det hele har skiva fått trofaste fans så vel som musikkritikere til å ta fram lovord så vel som de høyeste terningkast.

Kjøp billetter her!